MIEJSCA Z DUSZĄ

LIMOGES – MANUFAKTURA PORCELANY

W roku 1768 w St-Yrieix, pewne małe odkrycie przyczyniło się do stworzenia “królewskiej pracowni” znanej dziś jako MANUFAKTURA PORCELANY W LIMOGES

Miasto w rejonie Nowej Akwitanii od czasów średniowiecza było ważnym ośrodkiem sztuki dekoracyjnej. To właśnie tu wyrabiano emalie.

Początkowo najbardziej znana była technika komórkowa – bardzo trudna oraz pracochłonna (delikatne, cieniutkie paseczki blaszane układało się w dany wzór, a pomiędzy nie wlewano kolory).

EMALIA Z XI WIEKU

Z czasem wprowadzono emalię żłobkową (odpowiednie komórki są tworzoną za pomocą rytu, wycinane w głębi metalu). Od końca XII wieku z tej produkcji słynęło Limoges.

LIMOGES XIII WIEK

W XV wieku, specjalnie do ozdabiania naczyń kultu, ale także do dekoracji świeckich przedmiotów zaczęto stosować emalię malarską (wypalano pomalowany metal, na który kładziono rysunek – głównie en grisaille)

LEONARD LIMOSIN XVI WIEK

Ale my wracamy do naszego tematu – porcelany!

Wspomniane we wstępie odkrycie kaolinu (glinka bardzo wytrzymała) sprawiło, że właśnie tu powstała filia manufaktury z Sèvres, którą ukochała Madame de Pompadour. Co ciekawe, prawdopodobnie glinę odkryła miejscowa kobieta, która używała jej do… robienia prania!

Limoges szybko stworzyło miasto porcelany. Od polowy XVIII wieku powstawały tu manufaktury specjalizujące się w jednych z najpiękniejszych porcelanowych wyrobów na świecie. Nawet sam Król Ludwik XVI wykupił ją od braci Grellet (pionierzy na tym polu od roku 1771), gdyż widział w tym ogromny sukces.

Po okresie rewolucji do branży wkroczył Francois Alluaud. Udoskonalił proces, wprowadził innowacje i opanował świat porcelany.

Oczywiście początkowo w dekoracjach dominował styl rokoko, potem styl kwiecisty stosowany w sztuce sakralnej/. Pojawiła się secesja, a nawet orient. Ale w kolekcjach nie zabrakło również nurtu klasycznego. Co jakiś czas do współpracy zapraszani są artyści.

Do dnia dzisiejszego porcelana z Limoges uchodzi za najdoskonalszą.

Jej biel, kunszt, misterność rysunku sprawia, że ceniona jest przez znawców i miłośników pięknych przedmiotów.

Kolekcja Palladio DIOR powstała w latach 1991-1992. Nawiązuje do sztuki Andrea Palladio – włoskiego architekta oraz teoretyka sztuki. Jego dzieła są bardzo klasyczne, umiarkowane w swej formie. Symetryczne wille przywoływały na myśl klasyczne podstawy harmonii.

Seria z Limoges doskonale ujęła to w swej formie i kolorze.

Z tyłu możemy odnaleźć napis:

„Palladio według oryginalnych rycin Andrei Palladio zaczerpniętych z jej kolekcji „Cztery książki architektoniczne” wydanej w Wenecji w 1570 r.