MONIKA CONSTANT – DYREKTOR FRANCUSKO – POLSKIEJ IZBY GOSPODARCZEJ W WYWIADZIE DLA FRANCE & STYLE

W tym roku przypada jubileusz istnienia na polskim rynku Francusko – Polskiej Izby Gospodarczej – stowarzyszenia, które  zrzesza prawie 500 firm w naszym kraju. Nie tylko wspierają  przedsiębiorców w drodze biznesowej, rozwojowej i inwestycyjnej, ale stanowią platformę współpracy pomiędzy tymi dwoma krajami.

Mam przyjemność zaprezentować wywiad, jakiego udzieliła nam Pani Monika Constant – Dyrektor Generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP)

25 lat. To piękny jubileusz, który przynosi ze sobą niewątpliwie moc podsumowań. Jak Państwo postrzegają te ćwierćwiecze jako Francusko–Polska Izba Gospodarcza?

25.jubileusz Izby jest dla nas niezwykle istotnym momentem nie tylko ze względu na te okrągłe i tym samym bardzo symboliczne urodziny, ale przede wszystkim z uwagi na znaczenie wszystkiego, co udało się osiągnąć przez ten czas na płaszczyźnie francusko-polskich relacji gospodarczych. Przebyliśmy ważną drogę zmierzającą do stworzenia stabilnej platformy wymiany ekonomicznej między przedsiębiorcami z Francji i Polski.

Jest Pani związana z CCIFP prawie od samego początku. Co dla Pani było takimi najważniejszymi etapami, wydarzeniami, które wpłynęły na rozwój Stowarzyszenia?

Ważnym etapem dla rozwoju CCIFP było wejście Polski do Unii Europejskiej, co ułatwiło wymianę handlowe i zachęciło dużo firm francuskich do współpracy i inwestycji w Polsce. Nabraliśmy wtedy niebywałego rozpędu, bo rynek stwarzał ogromny potencjały dla inwestorów. Symbolicznym wydarzeniem była tez zmiana naszej nazwy na Francusko-Polska Izbę Gospodarcza, co pokazało, ze reprezentujemy i wspieramy nie tylko firmy francuskie, ale tez polskie.

Możliwość kierowania od prawie 10 lat organizacja, która z roku na rok się rozwija, daje mi niesamowitą energię: Francja jest od ponad 25 lat jednym z ważniejszych partnerów gospodarczych Polski, ale ciągle możemy tyle razem zrobić.

Co Francja może zaoferować Polsce? W jakich dziedzinach możemy czerpać inspirację, w których współpracować?

Zacznijmy od tego, że Francja jest obecnie trzecią gospodarką Europy i szóstą świata – jest pierwsza pod kątem inwestycji w branży przemysłowej, a to jeden z sektorów, który Polska bogato zasila swoimi eksportowanymi towarami. Z punktu widzenia ekonomicznego, Francja jest zatem silnym i stabilnym partnerem wspierającym coraz dynamiczniejszy wzrost gospodarczy Polski.

Niebawem wkroczymy w trzecią dekadę wolnego rynku w Polsce i myślę, że w symboliczny sposób rozpoczniemy nowy etap w jakości współpracy biznesowej z pozostałymi potęgami gospodarczymi Europy. Kolejnym obszarem, nad którym zapewne warto będzie mocniej się pochylić w Polsce i w czym, jak sądzę, Francja może służyć przykładem, jest działalność badawcza w dziedzinie rozwoju i innowacji, tzw. R&D.

Polska przez ostatnie 25 lat również przeszła wielkie ewolucje. Jej rozwój jest niezaprzeczalny. Kim jesteśmy dla Francji w dzisiejszych czasach?

Polska niewątpliwie rozwinęła się w wyjątkowo dynamiczny sposób przez te ostatnie 25 lat, co jest również zasługą zagranicznych inwestycji i projektów biznesowych, które pozwoliły na prawdziwą eksplozję ekonomiczną. Polska jest zdecydowanie jednym z kluczowych europejskich partnerów Francji w rozmaitych gałęziach gospodarki – prawie 6% polskiego eksportu kierowany jest właśnie do Francji, która z kolei w Polsce zajmuje trzecie miejsce pod kątem liczby inwestycji u nas. Coraz głośniej jest także o polskich start-up’ach, które dzięki skutecznym programom wspierającym ich rozwój, wkraczają na rynek europejski z prawdziwym rozmachem.

CCIFP to nie tylko miejsce dla dużych przedsiębiorstw. Zrzeszacie ponad 460 firm zarówno z francuskim jak i polskim kapitałem. Co oferujecie przedsiębiorcom, którzy decydują się na współpracę ze Stowarzyszeniem?

Priorytetem dla CCIFP jest stworzenie platformy do dyskusji, spotkań i wymiany biznesowej pomiędzy stowarzyszonymi firmami, które mogą bez ponoszenia dodatkowych kosztów brać udział we wszystkich wydarzeniach, które organizujemy zarówno w Warszawie, jak i w innych polskich miastach. Centrum Rozwoju Biznesu izby proponuje ponadto całą gamę atrakcyjnych usług – wspiera m.in. przedsiębiorców francuskich w wejściu na polski rynek, przygotowuje analizy sektorowe i badania rynku, czy oferuje przestrzeń biurową w nowoczesnym inkubatorze. Zachęcamy także ekspertów firm stowarzyszonych do dzielenia się wiedzą poprzez zajęcia organizowane w naszym Centrum Szkoleniowym. Poprzez komitety sektorowe ułatwiamy dialog biznesu z administracją publiczną – wspólnie z firmami stowarzyszonymi redagujemy postulaty kierowane do decydentów w obszarze legislacji. CCIFP jest także idealnym katalizatorem współpracy między MŚP – aktywnie promujemy działalność firm z tego sektora, ale i skutecznie łączymy partnerów biznesowych. Stwarzamy okazję dla francuskich i polskich MŚP do pozyskania jeszcze bardziej atrakcyjnych kontraktów i nawiązania ciekawych relacji biznesowych.

Organizują Państwo dużą ilość  spotkań i szkoleń. Jakie są ich formy, przebieg, cele?

Prowadzimy w CCIFP serię cyklicznych spotkań biznesowych dedykowanych głównie firmom stowarzyszonym, zwykle w formie spotkań wokół debaty lub wystąpienia tematycznego po którym zawsze przewidujemy czas na networking. Lista naszych wydarzeń zawiera również spotkania dużego formatu, jak np. Spotkania Warszawskie – międzynarodowa konferencja organizowana wiosną każdego roku na wzór słynnych francuskich Entretiens de Royaumont. A na co dzień zapraszamy do naszego Centrum Szkoleniowego, które proponuje rocznie kilkadziesiąt różnych zajęć prowadzonych w formie seminarium czy warsztatów (w zeszłym roku aż 700 osób skorzystało z oferty szkoleniowej!). Prowadzimy również regularne spotkania komitetów tematycznych czy kluby dyskusyjne.

Jednym z celów Stowarzyszenie jest promocja Polski we Francji. Na czym ta działalność polega?

Naszym celem jest w istocie przedstawienie Polski francuskim przedsiębiorcom poprzez przede wszystkim podkreślenie potencjałów polskiego rynku. Mimo, że Polska jest już dziś rozpoznawana jako jeden z bardziej atrakcyjnych krajów do rozwoju biznesowego w Europie, nadal wychodzimy naprzeciw przedsiębiorcom wskazując na możliwości inwestycyjne, które Polska prezentuje. Co roku jeździmy do francuskich miast, gdzie spotykamy się z blisko setką firm lokalnych, zachęcając ich tym samym do wejścia na polski rynek.

Pomagają Państwo polskim firmom w założeniu oraz rozwijaniu swoich firm na terenie Francji. Jak Pani ocenia taką formę współpracy i pomocy? Czy jesteśmy, jako Polacy, chętni do tego typu przedsięwzięć?

Naszą rolą jest wspieranie przedsiębiorców zarówno francuskich jak i polskich, którzy są zainteresowani rozwojem biznesowym na rynkach zagranicznych. Wymiana między naszymi dwoma krajami ma się bardzo dobrze – od lat ze sobą blisko współpracujemy, a dzięki swobodzie gospodarczej, którą zapewnia nam Unia Europejska w wymianach handlowych, zbliżyliśmy się w moim odczuciu nie tylko pod względem gospodarczym, ale i społecznym. Polscy przedsiębiorcy bardzo chętnie próbują swoich sił we Francji, to w końcu bardzo obiecujący rynek, na którym rozwijać się mogą firmy z rozmaitych gałęzi gospodarki. CCIFP oferuje takim polskim i francuskim przedsiębiorcom usługi zakładające na przykład organizację misji handlowych, czy przeprowadzenie badań rynku i analiz sektorowych, by podjąć odpowiednie decyzje inwestycyjne.

Jako redaktor portalu kulturalnego o Francji, nie mogę nie spytać się również o kwestię artystyczne. Czy CCIFP działa również na tym polu? Czy działalność twórcza, kulturalna również znajduje u Państwa swoje miejsce?

Elementy kultury przeplatają się właściwie przy okazji większości naszych spotkań, w czasie których proponujemy francuską gastronomię czy tak jak w przypadku corocznej Gali, temat przewodni związany z ważnym obszarem francuskiej sztuki i kultury. Ważnym filarem działalności CCIFP jest jednak również wspieranie wydarzeń organizowanych przez inne instytucje w ramach udzielonego przez nas patronatu, a wśród nich nierzadko są właśnie imprezy związane z kulturą francuską. Przykładowo, CCIFP jest w tym roku głównym partnerem czerwcowego konkursu piosenki francuskiej organizowanego przez Urząd Dzielnicy Praga Południe w Warszawie.

Ostatnie, bardzo smutne, wydarzenie w Paryżu jakim był pożar Notre Dame chyba wszystkich poruszył. Również Państwo włączyli się w pomoc odbudowy katedry.

Ten dzień należał do wyjątkowo przykrych- byliśmy świadkami siły żywiołu, która w mgnieniu oka strawiła jeden z cudów światowej architektury i rzeczywiście dotknęło to nas wszystkich. Po zapowiedzi Prezydenta Macrona o uruchomieniu zbiórki funduszy na odbudowę Katedry, bardzo szybko podjęliśmy decyzję o wsparciu tej akcji. W końcu mówimy o europejskim dziedzictwie kulturowym, a to dotyczy wszystkich Europejczyków, nie tylko Francuzów.

Jakie plany na najbliższe lata mają Państwo jako Stowarzyszenie? Gdzie będziemy mogli się z Państwem zobaczyć na arenie polskiej i francuskiej?

Chcemy przede wszystkim działać jeszcze aktywniej dla naszych członków, by móc proponować stały wachlarz usług i ciekawych spotkań biznesowych. Grono firm przystępujących jest z roku na rok coraz szersze, więc priorytetem będzie wsłuchanie się w potrzeby także tych nowych przedsiębiorców. Spotkać CCIFP będzie można z pewnością na forum ekonomicznym w Krynicy, organizowanych przez Izbę Spotkaniach Warszawskich, czy uroczystym Balu Francuskim. Z okazji 25-lecia przygotowujemy również raport analizujący wymianę gospodarczą między Francją a Polską na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza. Zachęcam do śledzenia naszych aktywności – będzie się sporo działo!

 

Bardzo dziękuję za poświęcony czas i życzę dalszych sukcesów.

Magdalena Leszner-Skrzecz